Katowiccy policjanci Seniorom
Pod takim hasłem katowiccy policjanci utworzyli stanowisko profilaktyczne podczas „Katowickiego Dnia Aktywnego Seniora”, który odbył się na Rynku oraz „Wielkiego Pikniku z Radą Seniorów Miasta Katowice” w Parku Kościuszki. W wydarzeniach udział wzięło kilkuset seniorów. Była to świetna okazja, aby przypomnieć o bezpieczeństwie i wzbudzić u seniorów czujność oraz ostrożność wobec oszustów, którzy nadal wyłudzają przez telefon pieniądze.
Zarówno podczas „Katowickiego Dnia Aktywnego Seniora”, jak i „Wielkiego Pikniku z Radą Seniorów Miasta Katowice” policjanci z Zespołu ds. Profilaktyki Społecznej Komendy Miejskiej Policji w Katowicach wraz z dzielnicowymi z komisariatu VI oraz III w formie quizu pn. „Co by było, gdyby ...” rozmawiali z seniorami, jak zachować czujność i ostrożność podczas rozmowy telefonicznej czy odbierając wiadomości SMS z żądaniem zapłaty pieniędzy z linkiem do bankowości elektronicznej. Pytania również zawierały zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa na drodze. Ponadto seniorzy za pomocą quizu poznali aplikacje policyjne „Moja Komenda” „Śląska Policja” oraz „Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa”, dzięki którym w szybki sposób mogą ustalić kontakt z najbliższą jednostką Policji i dzielnicowym lub zaznaczyć na mapie uciążliwe wykroczenia, które weryfikowane są przez policjantów. Na stanowisku profilaktycznym seniorzy za prawidłowe odpowiedzi na pytania otrzymywali od policjantów m.in.: koperty życia, karty „w nagłym wypadku”, torby z odblaskiem, odblaski, smyczki z hasłem „Profilaktyczny Głos Drogowy”, ulotki i zakładki do książek z ostrzeżeniem seniorów przed oszustami działającymi przez telefon, ulotki zawierające bieżące metody działania oszustów wraz z cennymi wskazówkami, jak uniknąć stania się ofiarą przestępstwa. Ponadto w Parku Kościuszki dla seniorów zagrała orkiestra policyjna z Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.
Apelujemy do rodzin, aby otoczyć opieką seniorów i porozmawiać z nimi o bezpieczeństwie!
Jak działają oszuści? Metod jest wiele, a to niektóre z nich:
„Na wypadek”
Przez telefon oszust podaje się za adwokata, policjanta, prokuratora i informuje, że wnuk spowodował wypadek, w którym potrącił kobietę w ciąży, która poroniła, a lekarze walczą o jej życie. Wnuk jest zatrzymany przez Policję i jeśli nie wpłaci kaucji 50 tysięcy złotych, pójdzie do więzienia. Osoba pyta, czy masz pieniądze? Biżuterię? Walutę obcą? Masz nie rozłączać połączenia aż do momentu przybycia do Ciebie kuriera po pieniądz.
„Na szczepionkę przeciw Covid”
Przez telefon oszust podaje się za lekarza z oddziału zakaźnego jednego ze szpitali, który informuje, że córka/syn jest w bardzo ciężkim stanie, umiera na Covid i może podać jej lekarstwo w dwóch dawkach, które uratuje jej życie. Szczepionki są bardzo kosztowne, kosztują 70 tysięcy złotych. Osoba wypytuje, ile masz pieniędzy? Czy masz biżuterię? Obcą walutę? Cenne przedmioty? Pyta, gdzie przechowujesz oszczędności w domu czy banku? Informuje, że po pieniądze przyjdzie notariuszka.
„Phishing”
Jeśli otrzymałeś wiadomość SMS z ponagleniem do zapłaty niewielkiej kwoty np. za przesyłkę, energię, gaz itp. z podanym linkiem to oszust chce, abyś kliknął link, wybrał swój bank i podał dane logowania do konta bankowego, aby przejąć hasła do konta i Twoje pieniądze!
Zapamiętaj! Bezpieczne logowanie do bankowości internetowej jest tylko za pośrednictwem oryginalnej strony banku!
Jak nie dać się oszukać?
- Miej ograniczone zaufanie do rozmówcy telefonicznego;
- przejmij kontrolę nad rozmową, spisz dane i numer telefonu rozmówcy;
- mało mów więcej słuchaj;
- nie obawiaj się rozłączyć połączenie;
- weryfikuj każdą informację - skontaktuj się z bliskimi/szpitalem;
- nie podawaj przez telefon informacji o swoich, oszczędnościach posiadanych w domu czy banku;
- nie przekazuj pieniędzy osobie nieznajomej;
- jeśli ktoś chce Cię oszukać, powiadom Policję! Zadzwoń na numer alarmowy 112.
Seniorze, zapamiętaj! Policjanci nigdy nie informują przez telefon o prowadzonych sprawach!
Policjanci również nigdy nie proszą o:
- przekazanie pieniędzy;
- podanie ile posiadasz oszczędności;
- w jakim banku przechowujesz oszczędności;
- przelanie pieniędzy na wskazane konta bankowe;
- podanie numerów klienta, hasła do konta bankowego, numeru karty płatniczej;
- zaciągnięcie kredytu.
#Złapwsiecioszusta:
- zrób zrzut ekranu telefonu;
- zgłoś numer telefonu wiadomości SMS do CSIRT NASK – Zespołu reagowania na incydenty w dziedzinie bezpieczeństwa komputerowego pod numer 799 448 084 wykorzystując funkcję „zgłoś” lub „udostępnij”;
- zablokuj numer wiadomości SMS w swoim telefonie;
- podejrzane strony możesz zgłosić klikając w podany tu link: https://incydent.cert.pl/phishing
- jesteś ofiarą oszustwa? Powiadom Policję tel. 112.