Wiadomości

Kolejny krok w walce z nadużyciami w komunikacji elektronicznej

Data publikacji 27.03.2024

25 marca 2024 r. weszły przepisy przyjęte w ramach ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Od teraz przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają obowiązek blokować wiadomości podszywające się pod podmioty publiczne. Jak to działa?

zdjęcie kolorowe: dłonie, które trzymają telefon komórkowy

Od 25 marca 2024 r. firmy telekomunikacyjne mają obowiązek blokować wiadomości SMS zawierające fałszywe nadpisy (identyfikatory wiadomości SMS), przez które oszuści podszywają się pod podmioty publiczne. Przykładem prawdziwego nadpisu jest np.e-US” używany przez Krajową Administrację Skarbową.

Wielokrotnie słyszeliśmy o próbach wyłudzania danych przez oszustów podających się za pracowników banku, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zakładów ubezpieczeń czy instytucji publicznych. Dlatego od 25 marca 2024 r. funkcjonuje również wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Jest on prowadzony przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który – na podstawie wniosków m.in. banków czy podmiotów publicznych – dokonuje wpisu numeru służącego wyłącznie do odbierania połączeń. Rozwiązanie to ograniczy możliwość podszywania się oszustów pod numery infolinii banków, urzędów, czy innych podmiotów - numer wpisany do wykazu nie będzie służył do inicjowania połączenia. Oszust, próbując wykorzystać numer wpisany do wykazu, nie osiągnie swojego celu, ponieważ połączenie to zostanie od razu zablokowane. Rozwiązanie to zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo konsumentów.

Kolejnym etapem wdrożenia ustawy będzie podłączenie się do systemu telegraf.cert.pl, służącego do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS – na to przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi SMS mają czas do 16 kwietnia 2024 r. Blokowane będą wiadomości SMS, które są zgodne ze wzorcem fałszywej wiadomości – taka wiadomość nie dotrze do adresata.

We wrześniu wejdą w życie obowiązki dotyczące zwalczania fałszywych połączeń głosowych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Czas ten jest potrzebny na wdrożenie rozwiązań mających na celu identyfikację fałszywego ruchu w sieciach telekomunikacyjnych.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Powrót na górę strony