Dzień Babci i Dziadka w ZUS
Katowiccy policjanci we współpracy z katowickim oddziałem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zorganizowali stanowisko profilaktyczne dla seniorów w ramach obchodów Dnia Babci i Dziadka. Policjantki informowały i ostrzegały przed oszustami, a także wskazywały sposoby jak się przed oszustwem uchronić. Mamy nadzieję, że nasi seniorzy wyposażeni w nową wiedzę, będą bardziej bezpieczni.
Chociaż Dzień Babci i Dziadka świętowaliśmy w ubiegłym tygodniu, to ciągle wspominamy współpracę z ZUS w zakresie bezpieczeństwa seniorów. Pamiętajmy, że osoby w wieku senioralnym należy otoczyć troską oraz opieką, aby uchronić ich przede wszystkim przed oszustami, którzy stosując różne metody manipulacji, wyłudzają od seniorów wszystkie oszczędności życia. Mając te zagrożenia na uwadze, dzielnicowe z Komisariatu Policji I w Katowicach asp. Karolina Tyburkiewicz i st. post. Marlena Wojtasik wraz z policjantką z katowickiej profilaktyki asp. Agnieszką Krzysztofik w katowickim oddziale ZUS stworzyły stanowisko profilaktyczne, na którym informowały seniorów o metodach działania oszustw, bezpiecznych zachowaniach podczas rozmowy telefonicznej, w domu oraz w ruchu drogowym. Policjantki wyposażyły załatwiających sprawy w ZUS m.in. w: materiały profilaktyczne z ostrzeżeniem przed oszustami, odblaski oraz karty ICE – na których wpisuje się osoby, które należy powiadomić w nagłym wypadku. Wyjątkowym prezentem były kartki z życzeniami przygotowane przez uczennicę z Zespołu Szkół Poligraficzno - Mechanicznych im. Armii Krajowej w Katowicach, która została wyłoniona w drodze konkursu pn. „Bezpieczeństwo moich Dziadków” zorganizowanym przez policjantów KMP w Katowicach we współpracy z Urzędem Miasta Katowice.
W trosce o naszych bliskich i samotnych apelujemy o rozmowę z nimi na temat bezpiecznego korzystania z telefonu, aby:
- nie odbierali telefonów, których numerów nie znają, są zagraniczne lub zastrzeżone – warto wyposażyć bliskich w aparaty z wyświetlaczem numerów;
- mieli ograniczone zaufanie do każdego rozmówcy telefonicznego. Więcej słuchali niż mówili, chroniąc w ten sposób swoje poufne dane (PESEL, numeru PIN do karty bankowej, hasła do kont bankowości internetowej, dane bliskich);
- nie obawiali się przerwać połączenia telefonicznego w trakcie rozmowy, aby skontaktować się z bliskimi lub Policją dzwoniąc na numer 112, w celu zweryfikowania informacji, zwłaszcza jeśli poczuli się zagrożeni lub obawiają się, że mogą utracić swoje pieniądze. Ważne jest prawidłowe rozłączenie połączenia poprzez odłożenie słuchawki, odczekanie chwili, aby opadły emocje oraz wybranie numeru 112;
- nie przekazywali swoich pieniędzy nieznanej osobie. Jeśli osoba podaje się za policjanta, który przyszedł po pieniądze, natychmiast wzywać głośno pomocy krzycząc: Złodziej, na pomoc! Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie przychodzą i nie żądają pieniędzy. Nigdy!