Podziękowania za współpracę przy zatrzymaniu oszusta
Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Katowicach mł. insp. Arkadiusz Stępień podziękował dyrektorowi Oddziału II PKO Banku Polskiego w Katowicach za czujność i właściwą reakcję pracowników instytucji finansowej. Dzięki postawie pracowników i szybkiej reakcji policjantów zapobieżono oszustwu na kwotę 850 tys. zł., do którego mogło dojść na szkodę dwójki mieszkańców Katowic. Taka postawa zasługuje na ogromne uznanie. Współpraca banku z Policją pozwoliła uniknąć matce i synowi utraty oszczędności.
Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Katowicach mł. insp. Arkadiusz Stępień spotkał się z Panem Danielem Gasiem – dyrektorem Oddziału II PKO Banku Polskiego w Katowicach, aby podziękować za czujność pracowników banku, a także za współpracę z katowicką Policją. Pracownicy banku wykazując się spostrzegawczością i dobrym oglądem sytuacji, nawiązali kontakt policjantami Komendy Miejskiej Policji w Katowicach i pomogli zapobiec oszustwu metodą na fałszywego policjanta CBŚP, do którego mogło dojść na szkodę matki i syna. Zastępca komendanta podziękował za pomoc i podkreślił, że taka postawa zasługuje na ogromne uznanie. Podczas spotkania wręczył również podziękowania oraz drobne upominki z logo kampanii „Nie reagujesz- akceptujesz”.
Pod koniec lutego br. do matki i syna z Katowic zadzwonili oszuści, podający się za funkcjonariuszy CBŚP. Oszuści wprowadzili w błąd kobietę i mężczyznę, że ich pieniądze zdeponowane w instytucji finansowej są zagrożone. Przerażona dwójka katowiczan zmanipulowana przez oszustów przyszła do banku, by wypłacić swoje oszczędności. Byli mylnie przekonani, że ich pieniądze są zagrożone. Przestępczy proceder mógł się udać, gdyby nie postawa pracowników banku. Dzięki szybkiej reakcji i współpracy policjanci z Wydziału do Walki z Przestępczością Przeciwko Mieniu Komendy Miejskiej Policji w Katowicach i NGW OPP w Katowicach zatrzymali mężczyznę podejrzanego o oszustwo na policjanta. 19-letni mieszkaniec Łodzi podając się za funkcjonariusza CBŚP, wprowadził w błąd 84-letnia kobietę i jej 59-letniego syna. Poinformował ich, że pieniądze, które zgromadzili w banku, są zagrożone, gdyż osoby w nim pracujące są przestępcami. Według rozmówcy jedyną szansą na ochronę majątku było wypłacenie i przekazanie pieniędzy policjantom. W ten sposób oszust chciał wyłudzić 850 tys. zł. Dzięki czujności pracowników banku i szybkiej reakcji katowickich policjantów mężczyzna został zatrzymany w chwili, kiedy na ulicy podbiegł do 59-latka i próbował odebrać specjalnie przygotowaną walizkę. Mężczyzna został zatrzymany i trafił do policyjnego aresztu. Przedstawiono mu zarzuty podszywania się pod funkcjonariusza Policji, a także oszustwa w celu uzyskania korzyści majątkowej znacznej wartości. Na wniosek Prokuratury Rejonowej Katowice Południe sąd aresztował podejrzanego na 3 miesiące. Mężczyźnie grozi kara do 10 lat więzienia.
Aby uchronić się przed oszustami czyhającymi na oszczędności nasze i naszych bliskich apelujemy o czujność!
Prosimy o rozmowy z bliskimi na temat tego, jak działają oszuści, aby ustrzec ich przed utratą dorobku życia.
Jak działają sprawcy?
Najczęściej stosują dwie metody: „na wnuczka” i „na policjanta”.
W pierwszej oszust podaje się za krewnego, który spowodował wypadek, pilnie potrzebuje pieniędzy, prosi o pomoc i zachowanie tajemnicy, a sam nie mogąc odebrać pieniędzy, przyśle po nie zaufaną osobę.
W drugiej przestępca podaje się za policjanta, czy prokuratora, informuje, że właśnie namierzono oszusta, nieuczciwych pracowników banku, w którym rozmówca posiada oszczędności, czy osobę próbującą wyłudzić kredyt na fałszywy dowód osobisty właściciela. Informują rozmówcę, że jego pieniądze są zagrożone i w celu ich ochrony, nakazują wypłacić wszystkie oszczędności z banku, a następnie przekazać je wskazanej osobie.
Seniorzy, nie dajcie się oszukać! Nie przekazujcie nieznajomej osobie żadnych pieniędzy!
Jeśli podejrzewacie, że ktoś przez telefon chce Was oszukać, stosując podobne metody:
1. Przerwijcie połączenie.
2. Skontaktujcie się z bliskimi i upewnijcie się, czy rodzina rzeczywiście potrzebuje pomocy.
3. Powiadomcie Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112.
Zapamiętajcie! Policjanci nigdy:
1. Nie informują przez telefon o swoich działaniach.
2. Nie proszą o przekazanie pieniędzy.
3. Nie pytają o sumę posiadanych oszczędności oraz miejsca ich przechowywania.
4. Nie proszą o podanie numerów kont bankowych, czy haseł dostępowych.
5. Nie proszą o przelanie pieniędzy na wskazane konta bankowe.
6. Nie proszą o zaciągnięcie kredytu.
Jeżeli podejrzewasz, że możesz stać się ofiara oszustów, naychmiast skontaktuj się z Policją!