Wiadomości

Co słychać u Paragrafka?

Od października funkcjonariusze Izby Dziecka przeprowadzają wśród zatrzymanych nieletnich badania składające się z krótkich ankiet dotyczących takich zagadnień jak: przemoc, agresja, zachowania antyspołeczne, stosunek do popełnionego czynu, wpływ środowiska, osobiste przekonania oraz testy badające ogólny poziom wiadomości ii zdolności intelektualne.

Od października 2009r funkcjonariusze Izby Dziecka przeprowadzają wśród zatrzymanych nieletnich badania składające się z krótkich ankiet dotyczących takich zagadnień jak: przemoc, agresja, zachowania antyspołeczne, stosunek do popełnionego czynu, wpływ środowiska, osobiste przekonania oraz 2 testy badające ogólny poziom wiadomości
i zdolności intelektualne.

Wypełnienie jednej ankiety zajmuje maksymalnie kilka minut i specjalnie zostały one zaprojektowane albo wybrane przez policjantów w sposób umożliwiający użycie ich jak drobnego „przerywnika” między zajęciami nieletnich. Dla zainteresowanych - w załączniku pod artykułem zamieszczamy te z używanych przez nas ankiet, które stworzyliśmy.

  • Test wiadomości (skala wiadomości z testu Wechslera ) przeprowadza wychowawca, zwykle zaraz po pierwszej rozmowie z nieletnim przyjętym do Izby Dziecka. Jest on następnie oceniany zgodnie z normami dla danego wieku, opracowanymi przez autorów polskiej wersji testu.
  • Test zdolności intelektualnych nieletni rozwiązują samodzielnie, bez żadnego limitu czasu. Przeciętnie poświęcają na niego ok. 10 – 15 minut. (jest to tzw. czynnik „B” z testu osobowości Cattela; składa się z 26 zróżnicowanych zadań wymagających logicznego myślenia, rozumienia wspólnych kategorii, zakresu pojęć słownych, posługiwania się cyframi... ). Żadne z zadań nie wymaga ani wiedzy wykraczającej poza poziom VI klasy szkoły podstawowej, ani zdolności niespotykanych w szkolnych zadaniach dla 13-latków; jednak faktem jest, że do tej skali nie ma precyzyjnie opracowanych norm dla dzieci.  

Dlaczego nas to zaskoczyło?

Otóż – jak niejednokrotnie wynikało z uwag wymienianych przez wychowawców – nieletni wchodzący w konflikt z prawem sprawiają czasem wrażenie raczej mało rozgarniętych, niekomunikatywnych, bezrefleksyjnych. Charakter ich czynów równie często może kojarzyć się z bezmyślnością prowadzącą ich do kłopotów, których bynajmniej nie pragną.

 

Przed kilkoma miesiącami – zanim jeszcze urodził się „Paragrafek”, aczkolwiek był już w planach – jeden z wychowawców w katowickiej Izbie Dziecka- postanowił przeprowadzić swój „prywatny” test wiadomości, złożony z dwóch na poczekaniu wymyślonych pytań. Pytania były następujące:

1) Czy słońce krąży dookoła ziemi, czy też ziemia krąży dookoła słońca?

 2) Kto to był Kopernik?

Na pierwsze pytanie cała trójka odpowiedziała zgodnie, że słońce krąży wokół ziemi, natomiast na drugie odpowiedzi były zróżnicowane, mianowicie: „Kopernik? A…. on na fortepianie grał”; „ Coś o nim słyszałem, ale wyleciało mi z głowy”, „No Kopernik to przecież Mikołaj i on przynosi prezenty na święta”. Badania przeprowadzone na większej grupie w ramach programu „Paragrafek” nie potwierdzają na szczęście wniosków jakie można by ewentualnie wysnuć z powyższej anegdoty.

 

Do tej pory badaniami objęto 93 osoby (87 chłopców i 6 dziewcząt) Poddanie się tym badaniom jest całkowicie dobrowolne – stąd ilość wypełnionych ankiet jest różna dla różnych nieletnich :

  • 78 ( 84%) - spośród nich pochodzi z rodzin niepełnych (odsetek rodzin niepełnych w Polsce wynosi ok. 20 - 25)
  • 81 (87%) ma problemy szkolne - tylko 12 uczęszcza do klasy zgodnej ze swoim rocznikiem
  • 14 (15%) nieletnich mieszka na terenie Katowic.                                                                                                        

I. W najpowszechniej wypełnianym teście wiadomości (77 osób) nieletni uzyskiwali na ogół wyniki przeciętne – 61 czyli blisko 80%; natomiast 14 nieletnich, czyli niewiele ponad 18% uzyskało wynik poniżej przeciętnego. Tylko 2 osoby uzyskały wynik, który można uznać za ponadprzeciętny, jednak – biorąc pod uwagę chociażby powszechność problemów
szkolnych – dziwi raczej niewielki procent wyników niskich.

II. Test zdolności intelektualnych wypełniły 53 osoby. Wyniki powyżej przeciętnej uzyskało 5 osób, przeciętne – 33, niższe od przeciętnych - 15. Typowy rozkład wyników tego typu testów w przeciętnej populacji wynosi zwykle w przybliżeniu: 25 - 50 - 25%; w naszym badaniach , na podstawie dotychczasowej próby to ok: 9,4 – 62,3 – 28,3%.

III. Analiza przeprowadzonych ankiet skoncentrowała się także na ujawnieniu najczęściej spotykanych wśród zatrzymanych nieletnich  doświadczeń, postaw oraz  przekonań:

  • ok. 1/3 respondentów doświadczyła przemocy w swoim środowisku rodzinnym.
  • ponad 90% naszych badanych deklaruje, że – będąc świadkiem przemocy – woli nie reagować, niż zawiadomić policję.
  • 2/3 twierdzi, ze jest im obojętne to, co myślą o nich inni, ale równocześnie połowa z nich podaje chęć zaimponowania kolegom jako motyw popełnionego czynu, co może świadczyć o całkiem sporym konformizmie.
  •  blisko połowa uważa, że uczęszczanie do szkoły to strata czasu i że w szkole uczy się rzeczy nieprzydatnych w przyszłości.
  • 1/4 zakończyła zdanie: „nie słucham rad, których udzielają mi ...” uzupełnieniem – „nauczyciele” albo „wychowawcy”: to dużo, biorąc pod uwagę, że nie wybierali spośród kilku gotowych odpowiedzi, tylko mogli dokończyć zdanie w zupełnie dowolny sposób.
  •  również ok.1/2 badanych ujawnia podwyższony poziom agresji i gotowości do reakcji agresywnych.
  •  natomiast z dotychczas przeprowadzonych ankiet wynika, że używanie alkoholu przez zatrzymanych w Izbie Dziecka nie jest niczym szczególnie częstym, a doświadczenia z innymi środkami odurzającymi są sporadyczne. Biorąc pod uwagę, że pytania dotyczące tego tematu zadawano tzw. „trudnej młodzieży” - może to budzić zdziwienie. 

Podsumowując, na podstawie naszych ankiet a także rozmów z nieletnimi:

Typowy zatrzymany w Izbie Dziecka to:

  • prawie zawsze chłopiec. Dziewczęta częściej od razu przyznają się do winy i są mniej skore do ukrywania się i zacierania śladów czynu, w związku z czym nie ma potrzeby umieszczania ich w Izbie. Popełniają wprawdzie mniej czynów karalnych niż chłopcy, ale różnica nie jest aż tak znaczna.
  • pochodzi z rodziny niepełnej
  • słabo lub bardzo słabo radzi sobie w szkole, choć jego zdolności intelektualne i możliwości orientacji w świecie wokół siebie nie odbiegają od przeciętnej. Często lekceważy szkołę, nauczycieli i opinię otoczenia, jednocześnie stara się swoje lekceważenie demonstrować – co stanowi zaprzeczenie autentycznego lekceważenia, niemniej może być bardzo kłopotliwe dla szkoły i nauczycieli.
  • motywację popełnianych przez niego czynów karalnych stanowi znacznie częściej chęć popisania się lub znudzenie, niż chęć zdobycia czegoś, czego brak wynika z biedy, mimo iż większość wywodzi się niewątpliwie z rodzin dysponujących stosunkowo wątłymi zasobami finansowymi.
  • doświadczenia z alkoholem i innymi substancjami odurzającymi zwykle nie odbiegają od doświadczeń jego rówieśników, którzy normalnie uczęszczają do szkoły i nie wchodzą w konflikty z prawem. 

„Paragrafek” czytaj więcej... ma więc za sobą pierwszy etap badań i pierwsze analizy. W kolejnym etapie postara się sprawdzić i pogłębić dotychczasowe wnioski, zaproponować korespondujące z tymi wnioskami tematy zajęć z zatrzymanymi nieletnimi, a także nawiązać współpracę z innymi instytucjami i osobami zajmującymi się nieletnimi.

Pliki do pobrania

Powrót na górę strony