Razem zadbajmy o bezpieczeństwo seniorów!
Drodzy Katowiczanie! Katowiccy policjanci apelują o rozmowy z bliskimi seniorami, a także samotnymi sąsiadami, którzy korzystają z telefonów szczególnie stacjonarnych. Oszuści wzmożyli swoje działania metodą „na policjanta”, bez skrupułów wyłudzając pieniądze od najstarszych mieszkańców Katowic. W ramach poprawy bezpieczeństwa seniorów katowiccy policjanci rozpoczęli współpracę z bankami oraz korporacjami taksówek.
Oszuści wciąż szukają nowych sposobów wyłudzenia pieniędzy od seniorów. Przykładem może być sytuacja p. Henryki. 77 - letnia mieszkanka Katowic została oszukana przez kobietę podającą się przez telefon za policjantkę. Osoba ta straszyła p. Henrykę grupą przestępczą, która planuje na nią napad w celu zabrania wszystkich oszczędności. Przerażona kobieta uwierzyła oszustom i przekazała im ponad 40 tysięcy złotych i biżuterię, którą posiadała w domu. Oszustom to jednak nie wystarczyło i przymusili kobietę, aby poszła wypłacić jeszcze oszczędności z banku. Tam na szczęście zareagowała pracownica banku, która zorientowała się, że klientka padła właśnie ofiarą oszustów. Dzięki działaniu pracownicy banku, mieszkanka naszego miasta nie utraciła wszystkich swoich oszczędności. Zgłosiła się na komisariat policji i złożyła zawiadomienie w tej sprawie.
Jak ustrzec się przed oszustami i nie stracić swoich oszczędności? Zapoznaj się z naszymi radami i porozmawiaj ze swoimi bliskimi!
Po czym rozpoznasz fałszywego policjanta? – Niepokojące sygnały.
- Przez telefon informuje o prowadzonej akcji policyjnej, o zatrzymaniach, o nieuczciwych kasjerach w bankach, listonoszach, czy tez innych osobach.
- Wprowadza niepokój, gra na emocjach, wzbudza strach i lęk po to, aby ofiarę zmanipulować, zdobyć od niej informację o posiadanych oszczędnościach oraz doprowadzić do przekazania tych pieniędzy oszustom. Bez skrupułów chce wyciągnąć od ofiary wszystkie oszczędności.
- Prosi o pomoc w „zatrzymaniu oszusta”.
- Straszy utratą majątku i oferuje pomoc nakazując przekazanie wszystkich oszczędności przechowywanych w domu czy banku policjantowi lub wskazanej osobie.
- Pyta o ilość posiadanych oszczędności oraz miejsce ich przechowywania.
- Nakazuje założenie konta internetowego, pyta o hasła dostępu do tego konta.
- Utrzymuje stały kontakt telefoniczny z ofiarą. Nie pozwala rozłączyć połączenia na wykonanie innego telefonu. Nakazuje co należy robić.
- Nakazuje zachować tajemnicę, zabrania kontaktować się z bliskimi.
- Na podane „hasło” odbiera pieniądze oraz nakazuje pozostawić pieniądze w różnych miejscach np. przy śmietniku, na murku lub wyrzucić przez okno.
Po czym rozpoznasz prawdziwego policjanta? – Atrybuty policjanta.
- Legitymacja służbowa - masz prawo poprosić policjanta o okazanie legitymacji służbowej i spokojnie przeczytać jego dane. Każdy policjant zwłaszcza nieumundurowany wykonując czynności służbowe ma obowiązek okazać swoją legitymację w taki sposób aby zainteresowany miał możliwość odczytać i zanotować numer i organ, który wydał legitymację oraz nazwisko policjanta. W celu potwierdzenia tożsamości policjanta zawsze możesz zadzwonić do najbliższej jednostki policji podając jego numer identyfikacyjny oraz imię i nazwisko znajdujący się na legitymacji i odznace. Przy potwierdzeniu danych policjanta, korzystaj ze swojego telefonu.
- Odznaka służbowa, na której znajduje się sześciocyfrowy numer identyfikacyjny policjanta. Każdy policjant ma swój indywidualny numer, tak jak Twój PESEL.
- Mundur służbowy. Sprawdź jak wygląda umundurowanie policjanta na stronie internetowej Policji.
- Telefonicznie może Cię zaprosić do jednostki policji w celu przesłuchania czy zaproszenia do udziału w czynnościach okazania sprawcy czy w uzupełnieniu zeznań. Nigdy nie będzie wypytywać Cię o dane osobiste czy posiadane oszczędności przez telefon.
Bezpiecznie przez telefon!
- Stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Każdego rozmówcę, który dzwoni z nieznanego Ci numeru telefonu traktuj z ograniczonym zaufaniem! Najlepiej nie odbierać takich połączeń. Przez telefon nie widzisz z kim rozmawiasz! Więcej słuchaj niż mów. Jeżeli czujesz niepokój, wywierana na ciebie presję odłóż słuchawkę.
- Chroń swoje dane. Każdy kto posiada telefon, a w szczególności stacjonarny narażony jest na działanie oszustów. Oszuści analizują książki telefoniczne, wybierają staromodne imiona lub dzwonią po kolei do wybranych osób, aż odezwie się osoba starsza. Oszust może Cię zaskoczyć, że zna Twoje imię i nazwisko oraz adres. Bądź ostrożny jeśli rozmówca wypytuje Cię o Twoje dane osobiste. Nie podawaj przez telefon informacji o Twoich oszczędności i miejscu ich przechowywania.
- Natychmiast odłóż słuchawkę! W sytuacji kiedy ktoś wypytuje Cię o Twoje dane osobowe, adresowe, o ilość oszczędności i miejscu ich przechowywania, o wysokość Twojej emerytury czy renty natychmiast odłóż słuchawkę! Nie rozmawiaj z taką osobą! Zadzwoń na numer alarmowy 112 lub zgłoś się do najbliższej jednostki policji. Przekaż dyżurnemu informacje o swoich podejrzeniach.
- Prawidłowe rozłączenie połączenia. Korzystając z telefonu stacjonarnego, rozłączenie połączenia następuje po prawidłowym odłożeniu słuchawki na widełki oraz odczekaniu kilkunastu sekund.
Katowiccy policjanci w ramach programu profilaktycznego dla seniorów pn. „Bezpieczna Przystań” realizują wiele działań m.in.: spotkania z seniorami wraz z partnerami NBP Katowice, MOPS Katowice, KMPSP Katowice oraz CPR Katowice, oplakatowanie miasta Katowice ostrzeżeniem seniorów przez oszustami oraz rozpoczęcie współpracy z przedstawicielami banków oraz korporacji taksówek z terenu Katowic. Więcej można przeczytać na stronie internetowej Komendy Miejskiej Policji w Katowicach www.katowice.slaska.policja.gov.pl.