Wiadomości

Seniorzy po spotkaniu z Policjantką #Znają Te Numery

Data publikacji 09.12.2024

Katowicka policjantka spotkała się z seniorami z klubu w Regionalnym Oddziale Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, aby omówić najczęściej stosowane przez oszustów metody. Wszystko po to, aby uchronić ich przed staniem się ofiarom przestępstw. Uczestnicy poznali założenia kampanii Komendy Głównej Policji #Znam Te Numery oraz kampanii Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A. „A kto tu się podszywa?”

Seniorzy uczestniczący w spotkaniu poznali czyhające na nich zagrożenia m.in.: metody oszustów, którzy przez telefon podszywają się pod funkcjonariusza Policji, Centralnego Biura Śledczego Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, pracownika banku, lekarza czy krewnego. Ponadto poznali metody działania oszustów okradających mieszkania oraz pozyskujących dane do kont internetowych posługując się wiadomościami SMS z linkami do nagłej opłaty drobnej kwoty np. za dostarczenie paczki. Policjantka przypomniała seniorom, że bezpieczne logowanie się do bankowości elektronicznej jest tylko przez oryginalną stronę banku, nigdy przez przesłane linki wiadomościami SMS czy mailem. Seniorzy przez policjantkę zostali wyposażeni w wiedzę, jakie zachowania ochronią ich przed staniem się ofiarą oszustw, a także zostali wyposażeni w materiały edukacyjne tj. zakładki z katowickiej komendy z ostrzeżeniem seniorów przed oszustami, ulotki z kampanii społecznej PZU pn. „A kto tu się podszywa? Ostrzegający przed cyberatakami”, poradnik z KWP w Katowicach „Fałszywa tożsamość, fałszywe ryzyko”.

W trosce o naszych bliskich porozmawiajmy z nimi o bezpiecznym korzystaniu z telefonu, aby:

1. nie odbierali telefonów, których numerów nie znają, są zagraniczne lub zastrzeżone – warto wyposażyć bliskich w aparaty z wyświetlaczem numerów;
2. mieli ograniczone zaufanie do każdego rozmówcy telefonicznego. Więcej słuchali, niż mówili, chroniąc w ten sposób swoje poufne dane (PESEL, numeru PIN do karty bankowej, hasła do kont bankowości internetowej, dane bliskich);
3. nie obawiali się przerwać połączenia telefonicznego w trakcie rozmowy, aby skontaktować się z bliskimi lub Policją dzwoniąc na numer 112, w celu zweryfikowania informacji, zwłaszcza jeśli poczuli się zagrożeni lub obawiają się, że mogą utracić swoje pieniądze. Ważne jest prawidłowe rozłączenie połączenia poprzez odłożenie słuchawki, odczekanie chwili, aby opadły emocje oraz wybranie numeru 112;
4. nie przekazywali swoich pieniędzy nieznanej osobie. Jeśli osoba podaje się za policjanta, który przyszedł po pieniądze, natychmiast wzywać głośno pomocy krzycząc: Złodziej, na pomoc! Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie przychodzą i nie żądają pieniędzy. Nigdy!

Policjanci nigdy przez telefon:

- nie informują o prowadzonych działaniach;
- nie pytają o ilość posiadanych pieniędzy i miejscu ich przechowywania;
- nie proszą o przekazanie pieniędzy, które senior posiada w domu czy banku;
- nie proszą o podanie numeru klienta, hasła do konta bankowego;
- nie proszą o zaciągnięcie kredytu.

  • Na zdjęciu policjantka podczas spotkania
  • Na zdjęciu ulotki
  • Na zdjęciu policjantka wraz z seniorami
Powrót na górę strony