Seniorze! W rozmowie telefonicznej z oszustem przejmij kontrolę!
„Seniorze! W rozmowie telefonicznej przejmij kontrolę! Weryfikuj tożsamość! Nie przekazuj osobie nieznajomej swoich pieniędzy!” apelowała katowicka policjantka podczas cyklu spotkań zorganizowanych przy współpracy ze Stowarzyszeniem FAMI.LOCK, Miejskimi Bibliotekami Publicznymi w Katowicach oraz Uniwersytetem Trzeciego Wieku w Katowicach.
Spotkania z seniorami były zorganizowane w Miejskich Bibliotekach Publicznych zlokalizowanych m.in. w Śródmieściu, Murckach, Koszutce, Bogucicach, Szopienicach oraz Uniwersytecie Trzeciego Wieku, który działa na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Podczas spotkań seniorzy najpierw oglądali film profilaktyczny pn. „Hermenegilda KO” stworzony przez Stowarzyszenie FAMI.LOCK i „Teatr Bez Sceny” w Katowicach, który zawiera mnóstwo wskazówek, jak zwiększyć swoje bezpieczeństwo prowadząc rozmowę telefoniczną, a także w bezpośrednim kontakcie z osobą nieznajomą w miejscu zamieszkania. Mamy nadzieję, że uczestnicy spotkań wezmą przykład z głównej bohaterki Hermenegildy, która jest świadoma, że oszuści wyłudzają od seniorów pieniądze działając przez telefon, a także przychodząc bezpośrednio do mieszkania. Bohaterka filmu prowadząc rozmowę telefoniczną pokazuje widzowi, że podchodzi do rozmówcy z ograniczonym zaufaniem, potrafi przejąć kontrolę nad rozmową wypytując osobę m.in. jak się nazywa, skąd dzwoni oraz skąd ma jej dane. Odmawia podania numeru PESEL i innych poufnych danych. Weryfikuje każdą przekazaną informacje. Bohaterka nie obawia się przerwać rozmowy telefonicznej, jeśli ktoś pyta o jej dane personalne czy finanse. Następnie po emisjach filmu odbyły się rozmowy seniorów z policjantką z katowickiej komendy, na których omówione zostały m.in.: najczęstsze zagrożenia czyhające na seniorów, metody działania oszustów przez telefon oraz w miejscu zamieszkania. Policjantka przekazała seniorom wiedzę jak rozpoznać oszusta podszywającego się za policjanta oraz po czym rozpoznać prawdziwego policjanta. Jak przejąć kontrolę nad rozmową telefoniczną, jak weryfikować otrzymane informacje oraz osoby nieznajome. Policjantka podkreśliła, że w przypadku podejrzenia rozmowy z oszustem należy rozłączyć połączenie i powiadomić o sytuacji najbliższą jednostkę Policji lub zadzwonić na numer alarmowy 112. Mamy nadzieję, że aktywni seniorzy przekażą dalej uzyskaną na spotkaniach wiedzę szczególnie samotnym sąsiadom, dzięki której unikną stania się ofiarą przestępstw.
Na zakończenie wszyscy uczestnicy spotkań zostali wyposażeni przez policjantkę w broszury „Bezpieczny Senior”, zakładki do książki oraz odblaski. Torbami z odblaskiem policjantka wyróżniła najbardziej aktywnych seniorów. Spotkania odbyły się w ramach programu profilaktycznego dla seniorów „Bezpieczna Przystań”.
Seniorze, zapamiętaj! Policjanci nigdy nie informują przez telefon o prowadzonych sprawach!
Policjanci również nigdy nie proszą o:
- przekazanie pieniędzy;
- podanie ile posiadasz oszczędności;
- w jakim banku przechowujesz oszczędności;
- przelania pieniędzy na wskazane konto bankowe;
- podania numerów klienta oraz hasła do konta bankowego, czy numeru karty płatniczej;
- zaciąganie kredytu.
Masz prawo zweryfikować tożsamość policjanta! Jak to zrobić?
- Poproś policjanta o okazanie legitymacji służbowej i spokojnie przeczytać jego dane.
- Każdy policjant zwłaszcza nieumundurowany wykonując swoje czynności służbowe ma obowiązek okazać swoją legitymację w taki sposób, aby zainteresowany miał możliwość odczytać i zanotować numer i organ, który wydał legitymację oraz nazwisko policjanta.
- W celu potwierdzenia tożsamości policjanta możesz zadzwonić do najbliższej jednostki policji podając jego numer identyfikacyjny oraz imię i nazwisko znajdujące się na legitymacji lub odznace.
- Przy potwierdzeniu danych policjanta, korzystaj ze swojego telefonu.